“İnsan Öyle Bir Nüsha-i Camiadır ki Cenab-ı Hak Bütün Esmasını İnsanın Nefsi İle İnsana İhsas Ediyor.” (Mesnevî-i Nuriye). Buna Göre, Her İnsan Cenab-ı Hakkın Bütün İsimlerine Mazhardır Ve Muhataptır. Fakat Her İnsanın İstidadı Ve Özellikler Farklılık Kesp Etmektedir. Tıpkı Parmak İzlerinin Farklılığı Gibi Her Bir İnsanın Ruh Yapısı Da Farklılık Gösterir. Kimi Daha Zeki, Kiminin Hafızası Daha Güçlü, Kimi Daha Cesurdur Kimi Daha Korkaktır.
Üstatlarımızdan Üstat Bediüzzaman Hazretleri, “Her Bir İsmin Feyz-i Tecellisine Bir Mazhar-ı Cami Olmaya Çalış” Buyurmakla İnsanın Kendi İradesini Doğru Yolda Kullanmasıyla Diğer İnsanlardan Daha Fazla Bir Mazhariyete Erebileceğini Ders Veriyor. Buda Ben Yapamam Ben Edemem Gibi İnsanın Evhama Kapılmaması Gerektiğinin En Güzel Mana İzahıdır İnşaAllah
Mesele, İnsanın Her Hissiyatı ,Her Organı, Her Hücresi ’ın İlminden Haber Verir. Bu Yönüyle Bütün İnsanlar Âlim İsmine Mazhardırlar. Bir De İlim Tahsil Eden Kişilerdeki Tecelli Vardır Ki Naklettiğimiz Vecizedeki “Çalış” İfadesi Bu Tecelli İçindir. Bu Ve Benzeri Manevi Sermayelerini Yerinde Kullanan İnsanda Bazı Hususî Tecelliler Ön Plana Çıkar.
Bu Ön Plana Çıkan Özellikler Cenab-ı Hakkın Hangi Esmasına Bakıyorsa, O Esma, O insanda İsm-i Azam Olup Diğerleri Onun Gölgesindedir. Mesela; Efendimizde Rabbimizin Tüm Esma-i İlahiyesi Cami Bir Şekilde Neşvü Nema Etmiştir. Sevgili Peygamberimiz Cenab-ı Hakkın Bütün Esmasına Azami Derecede Mazhar Olduğundan, Onda Bütün Huylar Ve Hasletlerin Tamamı En Güzel Bir Şekilde Ve Azami Mertebede Tezahür Etmektedir … Hz. Musa (Aleyhis Selam) da Cenab-ı Hakkın Celâli İsimleri Öndedir. Fakat Hz. İsa (Aleyhis Selam )’da Rahim Ve Cemil İsimlerinin Tecellileri Daha İleri Derecededir.Sahabe-i Güzin Efendilerimizde İse; Mesela İmam-ı Ali’de İlim Dikkat Çeker, Hz. Osman’da Hilm, Hz. Ömer’de İse İzzet Ve Celal Devreye Girer. Diğer İnsanların Kendilerinde Galip Olan Özelliklerini Ve İstidat Ve Kabiliyetlerini de Bu Örneklere Göre Değerlendirebiliriz İnşaAllah Bi İznillah.
Üstatlarımızdan Üstat Bediüzzaman Hazretleri, “Her Bir İsmin Feyz-i Tecellisine Bir Mazhar-ı Cami Olmaya Çalış” Buyurmakla İnsanın Kendi İradesini Doğru Yolda Kullanmasıyla Diğer İnsanlardan Daha Fazla Bir Mazhariyete Erebileceğini Ders Veriyor. Buda Ben Yapamam Ben Edemem Gibi İnsanın Evhama Kapılmaması Gerektiğinin En Güzel Mana İzahıdır İnşaAllah
Mesele, İnsanın Her Hissiyatı ,Her Organı, Her Hücresi ’ın İlminden Haber Verir. Bu Yönüyle Bütün İnsanlar Âlim İsmine Mazhardırlar. Bir De İlim Tahsil Eden Kişilerdeki Tecelli Vardır Ki Naklettiğimiz Vecizedeki “Çalış” İfadesi Bu Tecelli İçindir. Bu Ve Benzeri Manevi Sermayelerini Yerinde Kullanan İnsanda Bazı Hususî Tecelliler Ön Plana Çıkar.
Bu Ön Plana Çıkan Özellikler Cenab-ı Hakkın Hangi Esmasına Bakıyorsa, O Esma, O insanda İsm-i Azam Olup Diğerleri Onun Gölgesindedir. Mesela; Efendimizde Rabbimizin Tüm Esma-i İlahiyesi Cami Bir Şekilde Neşvü Nema Etmiştir. Sevgili Peygamberimiz Cenab-ı Hakkın Bütün Esmasına Azami Derecede Mazhar Olduğundan, Onda Bütün Huylar Ve Hasletlerin Tamamı En Güzel Bir Şekilde Ve Azami Mertebede Tezahür Etmektedir … Hz. Musa (Aleyhis Selam) da Cenab-ı Hakkın Celâli İsimleri Öndedir. Fakat Hz. İsa (Aleyhis Selam )’da Rahim Ve Cemil İsimlerinin Tecellileri Daha İleri Derecededir.Sahabe-i Güzin Efendilerimizde İse; Mesela İmam-ı Ali’de İlim Dikkat Çeker, Hz. Osman’da Hilm, Hz. Ömer’de İse İzzet Ve Celal Devreye Girer. Diğer İnsanların Kendilerinde Galip Olan Özelliklerini Ve İstidat Ve Kabiliyetlerini de Bu Örneklere Göre Değerlendirebiliriz İnşaAllah Bi İznillah.